Flygning 2017-07-10

Foto: Cathy Finbow, Trevor Finbow, Gunilla Gustafsson och Eva Olsson.

När

2017-07-10
Var Olsängen - Rännelanda
Pilot Kenneth Olsson
Crew 12
Flygtid 1 timme 20 minuter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan se Kenneths flygning i Google Map  eller Google Earth 

 

Blickarna uppåt vid samlingen på torget i Högsäter. Jo, man står och kollar efter ballong.
Va, har luftballongen startat och flyger utan medlemmarna???
Nej, Oscar släppte iväg en heliumfylld vanlig ballong som gjorde att vi kunde se vindarnas fart och riktning. Samma väg uppåt skulle luftballongen sedan ta då den väl startat. 

 

Kartan studerades för att se var det skulle gå att hitta en bra startplats utifrån den sydsydvästliga vinden som observerats. Kanske Olsängen kunde bli bra? 

 

Jodå vid Olsängen såg det väldigt bra ut för att starta. Men först hjälptes man åt att rensa undan det lösa torra höet så att brännaren senare inte skulle råka orsaka en eldsvåda där.

 

Man hjälptes också åt att hålla upp mynningen på ballonghöljet så att det skulle gå lättare för Kenneth att fästa vajrarna från höljet i ballongkorgen.

 

Fläkten startades och Maud var med och höll upp mynningen på tyget så att ballonghöljet fortare kunde fyllas.

 

I toppen av ballongen finns ett tygstycke (parashut) som behöver fästas med kardborreband innan start. Under flygning kan denna öppnas av piloten i korgen via linor för att släppa ut varm luft så att ballongen kan sjunka, till exempel inför landning.

 

Höljet blev allt rundare och rundare.

 

Det blev dags för Kenneth att tända brännarna och värma luften i ballonghöljet så att ballongen reste sig upp.

 

Snabbt fylldes korgen av Susanne, Magnus och Gunilla som av någon anledning såg riktigt glada ut.

 

"Att de ser så glada ut i korgen beror nog på att de snart är DÄR UPPE."

 

Så gled ballongen iväg ...

 

... allt högre och högre uppåt.

 

Från marken fotades och ropades hej då, samt packades in förankringsrep med mera i släpkärran. Så började följebilarnas  uppgift att på farbara vägar hålla sig nära ballongen. Men helst något framför för att kunna rapportera om djur eller ledningar i närheten. Uppifrån ballongen kan det också vara svårt att se vilken gröda det är på gärdena så då är det perfekt med spejare i följebilen. Sedan är det helt klart en extra utmaning att varje gång finnas före ballongen vid landningsplatsen och ta emot ballongen.

 

Uppifrån ballongen fick de snabbt en väldigt massa fint att se. Bland annat kunde den fina startplatsen beundras.

 

Intill Edstena förväntades att ballongen kanske skulle komma ner för landning. Det hade nu inte bra blivit ett följe av två följebilar som utökats med ytterligare en bil med ballongintresserade i samt en hund med matte i kopplet.

 

Vackert blommande dikesrenar i Edstena med stora diken att hoppa över.

 

Jodå, ballongen kom ner för markkontakt.

 

Blev också byte av gasolcylinder i korgen till en full, för det fanns gott om flygsugna så i korgen byttes passagerare och ...

 

... ballongen fortsatte uppåt igen på resan åt nordnordost.

 

Även de nya passagerarna i korgen såg väldigt glada ut vid starten.

 

De som inte fick plats i korgen gick av gärdet tillbaka mot följebilarna för att följa ballongens färd som verkade fortsätta mot Rännelanda.

 

I närheten av Rännelanda kyrka landade ballongen och ...

 

... rangerades närmare väg där ...

 

... ballonghöljet lades ner på vägen.

 

Snabbt packades ihop och ...

 

... höljet stoppades tillbaka i säcken igen tills nästa gång det blir fint flygväder.