Flygning 2010-03-13

Bilderna är tagna av Inger och Rune Jacobsson.

 

När

2010-03-13
Var Lerdal-Rännelanda
Pilot Eva Olsson
Crew 11
Flygtid
1 timma 25 minuter

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan se flygning i Google Earth eller i Google Map

 

 


Kenneth och Curt ser med spänning på hur Eva löser problemet med förslutningen av en trilskande väderballong. Kvinnans list övergick ballongens vresighet och snart steg den vackra väderballongen mot skyn.


Eva har koll på väderballong och kompassriktning. Flygkartan kom fram och snart fattades ett beslut. -Det blir start någonstans i Lerdal.

 


Första stoppet kom vid trevägskorsningen vid gamla sågen i Lerdal. Curt, som är en kraftfull karl, tog risken och testade skarens bärighet. -Inga problem blev hans besked. Närheten till vägkorsningen ingav inte riktigt den säkerhetsmarginal som våra berömda piloter kräver så alternativ två fick undersökas.

 


-Jag provar att ringa Ketty och Dan, säger Eva. Ketty ,som fortfarande vistas i den varma morgonrocken, lovar liggande att ni får komma. -Här i Västra Lerkvila är skaren nog stark. I glädjeruset glömmer någon att "ta in" vägkartan. Men kartläsningen fungerar utmärkt med kartan under torkarbladet.

 


Skaren i Lerkvila var verkligen stark och innan markägarna hade mornat sig var ballonggänget på plats och påbörjade jobbet med ballongen.

 


Riggningen av ballongen går som vanligt i ett rasande tempo och när Susanné råkade upptäcka en spricka i skaren var det nära vi förlorade en crew.

 


Färden har just påbörjats söderut och vidare mot Rännelanda. Ballongskuggan missade följebilen och medföljande crew med några meter.

 


Efter ett antal prov av landning gick så färden vidare över skogsklädda Lerdalsberg.Vid passagen av Svarvan upptäckte en av passagerarna (Gun) att Karl-Gunnar hade anlänt till fastigheten.

 

 

 


Efter en sagolikt ballongfärd över vinterlandskapet var det ändå dags för landning. Eva hade i god tid bestämt att landsvägen vid Ihlen i Rännelanda var den perfekta platsen. Efter några korgsmekningar av den vita snön stod korgen tryggt vid vägkanten. Bengt och Curt var snabba att fatta kronlinan innan Kenneth hann fram.

 

 

 


Eva, som inte gillar detta med höjder (?), fick det lätt att lämna korgen denna gång. En vacker parkering av korgen uppskattades av alla inblandade. Inte ofta följebilen kan lasta på en landsväg.

 


Ballongen är på plats i sin säck, torr och fin, och alla var nöjda med dagens utflyckt. Undra på det med tanke på det fina solskenet och bärande skare.

 


Eva vara nöjd med dagens flygning och med intresse noterade hon hur brännare och korg monterades ned för hemfärd. Bengt har andra saker att tänka på. Han var också trafikvakt.....

 


Men innan hemfärd skulle markägaren underrättas om vår nedkomst. Innevånarna i stall Ihlen fanns inte på plats då vi anlände. Dom var dock inte allt för avlägsna skulle det visa sig.

 


På ett angränsande gärde tuggade tre mjuka pållarna i godan ro. Några ballongfarare eller ballonger hade inte noterats . Här är det lugnt och fridfullt. Här är det mat som gäller.

 


Markägaren, Gunnar Hansson, hade visserligen noterat att det kom oväntat besök men det var ju inget med det.Han tillhör den stora skaran av positiva markägare som vill dela med sig av sin värld. Kan man så få en kopp kaffe sittande på en snödriva och smaka på Guns hembakade kanelbullar, ja vad finns mer att säga...  Markägarlotten , som lämnas vid landning, kan också ge utdelning i framtiden.