Flygning 2017-07-19

Foto: Isak Khademi och Eva Olsson.

När

2017-07-19
Var Skövde
Pilot Jens-Erik/ Nisse Kjellén
Crew  5
Flygtid kort

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När vi träffades kl. 1 inför avresan till morgonflygning i Skövde var det svårt att veta om vi skulle hälsa godmorgon eller godnatt. Anledningen till den tidiga avresan var att nu skulle Jens-Erik göra sin första skolflygning som en början på sin pilotutbildning. Dagens instruktör Nisse (även skolchef) bor i Skövde så samlingen skedde i hans vardagsrum. Mer om utbildning till ballongpilot kan du läsa på www.ballong.org

 

Efter att ha diskuterat pilotutbildning, väder och karta blev det dags för besök ute i verkligheten. En vanlig heliumfylld ballong som stiger med cirka 100 meter per minut släpptes iväg för att visa oss vindarnas riktning och fart och ... 

 

... det gällde att följa den lilla ballongens väg i lufthavet så länge den var synlig.

 

Utifrån de väderuppgifter som inhämtats kollades kartan en extra gång och en flygning söder om Skövde verkade lämpligt.

 

Skulle detta gärdet kunna vara lämpligt som startplats? En ny väderballong släpptes iväg och ... 

 

... sedan plockades ballongens delar fram ur släpkärran. 

 

Jens-Erik instruerades av Nisse och Kenneth fanns i närheten. 

 

Proveldning gjordes för att göra en säkerhetskontroll av att gasol, kopplingar, slangar och brännare fungerade.

 

Soluppgången och den lätta morgondimman på gärdet hjälpte till att göra startplatsen extra vacker.

 

Ballonghöljet fylldes med luft och blev mer och mer "ballongrund". Brännarna startades och ...

 

 ... den varma luften hjälpte till att resa ballongen upp.

 

Ballongen stod startklar och Isaks min var lite svår att tyda - rädsla eller enbart glädje?

 

Så bar det av uppåt men ...

 

... väl där uppe syntes alltför mycket molnighet runt om så ...

 

... första lämpliga landningsplats spanades in.

 

Vid trädridån som flögs över lyckades den vackra ballongen ändå hitta lite vatten att spegla sig i.

 

När följebilen kom fram stod ballongen på väg.

 

 För att ändå fortsätta skolflygningen förankrades ballongen i trädet intill och Jens-Erik fick ...

 

... öva på att hålla ballongen i luften några meter över marken. 

 

När flygövningarna var över packades ballongen ihop.

 

I det morgonfuktiga gräset syntes bara lite spår efter oss.

 

Så stängdes släpkärran efter att ballongens alla delar packats tillbaka där.

 

I bussen syntes väl vad följebilschauffören ägnat sig åt under flygövningarna.

 

Det behövde fyllas på luft i däcken och då upptäcktes att ett däck på släpkärran inte kunde hålla kvar luften. Med Nisses lokalkännedom hittades snabb hjälp på en mycket trevlig däckfirma i Skövde.

 

Före hemfärden tillbaka till Dalsland blev det en mellanlandning hemma hos Nisse för fika och mer lärdomar. Nisse visade Jens-Erik och oss andra hur en gasolcylinder ser ut invändigt.